- tatapad - http://tatapad.pl -

Kompendium wiedzy o zmęczeniu

Posted By Michał Nazarewicz On 6 lutego 2013 @ 16:31 In Zdrowie | 1 Comment

Zmeczony-2

Jak sobie radzić ze zmęczeniem?

Mało znane (ale z pewnością prawdziwe) chińskie przysłowie mawia, że są trzy poziomy zmęczenia na świecie: zmęczenie, duże zmęczenie oraz bycie ojcem. Każdy z nas, kto przez to przechodzi, zaświadczy własnymi siwymi włosami i łysymi plackami, że lekko nie jest. Choć doskonale możemy sobie przypomnieć niedowierzanie, które towarzyszyło nam gdy inni radzili, by wyspać się na zapas – dziś wiemy więcej o naturze zmęczenia, niż kiedykolwiek byśmy chcieli.

Nie dziwi więc nikogo, kto przeszedł przez pierwszy rok życia dziecka, że zmęczeni ludzie mogą zapomnieć, jak nazywają się ich własne zwierzęta; że czasem wchodzą do łazienki i odkręcają prysznic, ale nie do końca wiedzą po co. Sytuacje, w których mówią to, co woleli tylko pomyśleć, albo nie pamiętają, co powiedzieli traktują bez zbędnej ekscytacji.

Doprowadzają do tego te noce, gdy leżysz w środę o 3:46 w łóżku, tuż po tym, jak się położyłeś, i myślisz, ze to niemożliwe, by istota tak mała wydawała z siebie dźwięków tak dużo. A jednak! Pojemność płuc twojego potomka to tylko jedna z przyczyn twojego zmęczenia. Jego nieregularne aktywności, przeplatane spaniem o różnej intensywności, przygotowywanie jedzenia, a do tego obowiązki zawodowe, rodzinne, telefony do odebrania, maile do napisania, facebook do sprawdzenia i seriale do obejrzenia – to wszystko sprawia, że na sen w dającej się przewidzieć przyszłości nie znajdziesz zbyt wiele czasu.

Jednak świadomość, że pewne rzeczy są nieuniknione, nie jest tym samym, co poddanie się. Możesz żyć ze zmęczeniem, i mu nie ulec! Oprócz takich tradycyjnych środków, jak kawa, napoje energetyczne czy kąpiele zimą w przeręblu, wprowadź poniższe zmiany do swojego stylu życia.

Kto rano wstaje…

  • Bezwzględnie zaczynaj dzień od prysznica. Wsadź dziecko w bujak i pozwól sobie na chwilę relaksu pod wodą. Protip: pod prysznicem można też się golić.
  • Ubierz się w porządne rzeczy. Jeśli pracujesz w wolnym zawodzie, lub często bywasz w domu, zamiast w biurze, oprzyj się pokusie, by nie wyskakiwać ze szlafroka.
  • Przejdźcie się na krótki spacer.  Jeśli masz psy, możesz wyjść sam, ale strzał ze świeżego powietrza w płuco działa korzystnie także na młodsze ustroje.

Wiedz, co jesz…

  • Możesz nie mieć czasu na wyszukane posiłki. Dlatego zadbaj o to, by w twoim menu znalazły się węgle: makarony, ziemniaki. Dadzą ci odpowiednio dużo kalorii na cały dzień przepalania.
  • Myśl o przekąskach. Ale nie czekoladowych. Zamiast „Pawełka” wybierz ciastka owsiane; też słodkie, też dobre, ale nieco zdrosze. Albo banana. Albo jabłko.
  • Naładuj się witaminami z rodziny B. Są w rybach, jajkach, pełnoziarnistym pieczywie i makaronie, zielonych warzywach.

Naucz się drzemek

  • Japońskie korpo-drony mają tak zwane „power naps”, czyli piętnastominutowe przerwy w aktywności. Kilka takich w ciągu dnia i, według ich zapewnień, możesz nie spać w nocy. Jeśli dziś akurat wypadło na ciebie, i zostajesz z dzieckiem na cały dzień, możesz wdrożyć prostą zasadę: gdy dziecko zamyka oczy, zrób to i ty.
  • Zrezygnuj z przesiadywania do późna. To trudny do zrealizowania postulat i sam bym go chyba nie wdrożył, ale ja mam sposób na przesypianie nocy [1]. Jeśli jednak czujesz, że ciągły sen będzie sporym wyzwaniem, zacznij go wcześniej. Wtedy, nawet mimo przerw, złapiesz wystarczająco dużo odpoczynku.
  • Nie oglądaj telewizora przed snem. To zajęcie włączy ci te obwody w mózgu, które powinny się wyłączać.
  • Znajdź czas, by po prostu poleżeć albo przeczytać kawałek czegokolwiek. Niekoniecznie w internecie. Czas dla siebie jest bardzo ważny. Dziecku nic się nie stanie, jak poleży w łóżeczku obserwując karuzelę pełną kolorowych zabawek.

Wskazówki na nocne pobudki

Myślę, że to nie wyczerpuje tematu, dlatego możesz spodziewać się jego rozszerzenia o kolejne propozycje. Wszelkie sugestie mile widziane.

 


Article printed from tatapad: http://tatapad.pl

URL to article: http://tatapad.pl/zdrowie/jak-sobie-radzic-ze-zmeczeniem/

URLs in this post:

[1] sposób na przesypianie nocy: http://tatapad.pl/sprzet/jak-przespac-noc-w-spokoju-zapakuj-dziecko-w-macice/

[2] Wprowadź rutynę zasypiania: kąpiel, jedzenie, utulenie, spanie: http://tatapad.pl/dziecko/jak-nauczyc-dziecko-zasypiac-samodzielnie/

[3] Nie zrywaj się, jeśli usłyszysz płacz. Daj mu chwilę.: http://tatapad.pl/dziecko/jak-skutecznie-uspic-dziecko-metoda-stuprocentowa/

Copyright © 2014 tatapad. All rights reserved.