- Co zrobić gdy – i dlaczego dziecko gryzie rówieśników?
- Kiedy zacząć wychowywanie dziecka?
- Daj dziecku bekon!
- Jak powstaje ekologiczne jedzenie Hipp dla dzieci?
- Kto potrzebny bardziej, ojciec czy matka?
- Czy istnieje szczepionka na kleszcze dla ludzi?
- Objawy boreliozy: możesz nie wiedzieć, że ją masz.
- Depresja poporodowa: częściej dotyka młodych ojców – badanie [WIDEO]
- 14 lat w 4 minuty: ojciec uwiecznił jak córka rośnie [WIDEO]
- Sobotnie poranki pewnego ojca… przez trzy miesiące [WIDEO]
i-Size, czyli wszystko, co powinieneś wiedzieć o zmianach w fotelikach – 19 pytań i odpowiedzi
1. Czym właściwie jest i-Size?

Nowy logotyp i-Size
i-Size to nowy standard, który ma zwiększyć bezpieczeństwo przewożonych samochodem dzieci. Dzięki kilku zmianom poprawi się ochrona przy większych przeciążeniach, związanych z bocznymi i czołowymi zderzeniami. Znacznemu zwiększeniu ulegną także głowa i szyja dziecka.
Standard i-Size wymusi przewożenie dzieci tyłem do kierunku jazdy aż do piętnastego miesiąca życia. i-Size bardziej, niż obecny standard ECE R44 zaleca stosowanie zaczepów w systemie ISOFIX.
Nowy standard przez pewien czas będzie stosowany jednocześnie z dotychczasowym. Jego główne zalety to:
- Poprawiona ochrona przy silniejszych przeciążeniach, związanych ze zderzeniami czołowymi i bocznymi, a także mniejsze ryzyko urazów szyi i głowy
- Podróż wyłącznie tyłem do kierunku jazdy do piętnastego miesiąca życia dziecka
- Szerokie wsparcie dla standardu ISOFIX
- Koniec z dopasowywaniem samochodu do fotelika (i odwrotnie): jeśli samochód jest zgodny z i-Size, fotelik i-Size wejdzie bez mierzenia.
- Prawie każdy samochód z zaczepami ISOFIX umożliwi zamontowanie fotelika i-Size
- Klasyfikacja fotelików na podstawie wzrostu pasażera, a nie wagi ułatwi rodzicom wybranie właściwego.

i-Size wprowadza porządek w oznaczeniach na etykietach.
2. Po do opracowano standard i-Size?
Przede wszystkim, standard i-Size opracowano dlatego, że rodzice za wcześnie zmieniali kierunek, w którym jeździ dziecko: z najbezpieczniejszej (przy czołowym zderzeniu) pozycji tyłem, do tej przodem. Częściowo odpowiadają za to nasze samochody: nie w każdym montaż fotelika RWF (Rear Way Facing) był możliwy ze względu na wiek pojazdu.
Komisji ONZ, która stworzyła nowe standardy, zaakceptowane przez Unię Europejską i wciągnięte do obowiązującego prawa, najbardziej zależy na podniesieniu standardów bezpieczeństwa, dotyczących transportu młodocianych.
Przedwczesna zmiana kierunku jazdy, jak wykazała praktyka, naraża dzieci na zwiększone ryzyko urazów szyi i głowy, ponieważ kręgi nie są jeszcze wystarczająco rozwinięte by podtrzymywać relatywnie większą, nieproporcjonalną głowę dziecka.
Ponadto, bieżący standard europejski w ogóle nie porusza kwestii zderzeń bocznych.
Nowe zasady powinny zwiększyć korzystanie przez rodziców z połączenia ISOFIX. Ponadto wymuszają dłuższe przewożenie dziecka tyłem do kierunku jazdy, i, co równie ważne, wreszcie tworzą wymagania dotyczące wytrzymałości na zderzenia boczne.
3. Po co nam i-Size?
- i-Size ogranicza ryzyko niepoprawnego, bądź niebezpiecznego zainstalowania fotelika w aucie. Poprzez wykorzystanie gniazd ISOFIX zmniejsza możliwości popełnienia błędu podczas montażu.
- i-Size chroni dziecko aż do piętnastego miesiąca życia przed uszkodzeniem głowy i szyi podczas kolizji. Przesiadka na foteliki montowane przodem do kierunku jazdy ma miejsce dopiero wtedy, gdy szyja jest odpowiednio wytrzymała.
- i-Size lepiej chroni dziecko podczas kolizji bocznych. Stosowana do tej pory norma ECE R44 nie stawia żadnych wymagań przed fotelikami odnośnie tego rodzaju zderzeń.
- i-Size utrudnia błędną wymianę rozmiaru fotelika na większy, gdy jest na to za wcześnie.
4. Od kiedy nowe zasady wchodzą w życie? Jakie są fazy i-Size?
i-Size weszło w pierwszą fazę 9. lipca 2013 roku. Od tego momentu producenci fotelików mogą homologować swoje produkty według zasad i-Size. Wkrótce potem, na przełomie 2013 i 2014 roku w życie weszła druga faza i-Size. Trzecia jest właśnie w opracowaniu, co pokazuje poniższy rysunek:
Faza 1
- Podstawy prawne zostały ustalone i są w mocy
Faza 2
- Prace nad fotelikami dla dzieci mierzących od 100 do 135 cm trwały od połowy 2012 roku i od początku 2014 roku są w mocy.
Faza 3
- To foteliki dla tej samej grupy dzieci, co Faza 1 – od urodzenia do 105 cm – ale bez korzystania z ISOFIXU – mocuje się je pasami bezpieczeństwa samochodu.
- Wymogi dotyczące sposobu montażu i projektowania tych fotelików są znacznie zaostrzone względem poprzedniej normy
- Przewidywane wprowadzenie: 2015 – 2017 rok.
5. Czy wolno już dziś korzystać z fotelików homologowanych zgodnie z i-Size?
Tak. 9. lipca 2013 roku przepisy Europejskiej Komisji Ekonomicznej ONZ o numerze UN R129 weszły w życie. Wkrótce potem zostały przyjęte do prawodawstwa Unii Europejskiej. A ponieważ nowe foteliki są bezpieczniejsze od dotychczas stosowanych, zgodnych z normą ECE R44-04, nie ma przeszkód by z nich korzystać.
6. Czy fotelik homologowany zgodnie z i-Size będzie pasował do samochodu z systemem ISOFIX?
Tak. i-Size to ewolucyjny krok do przodu względem obecnie najpowszechniejszego ISOFIXu, z tego względu czasem nazywany „Super ISOFIX”. Foteliki i-Size zawsze miały być wstecznie kompatybilne z dotychczas stosowanymi mocowaniami ISOFIX w samochodach. Przepisy oficjalnie dopuszczają tego rodzaju montaż.
7. Czy mogę dalej korzystać z kupionego fotelika, homologowanego zgodnie z normą ECE R44-04?
Tak. i-Size będzie przez pewien czas stosowany równolegle z dotychczasowymi przepisami związanymi z bezpieczeństwem przewożonych dzieci. Foteliki zgodne z normą ECE R44-04 mogą dalej być sprzedawane i bezpiecznie używane.
i-Size to prawo, które na razie stosowane jest równolegle z dotychczasowym. Producenci mają wybór, czy chcą produkować foteliki zgodne ze starym, czy nowy standardem. Nie mogą wprowadzać do niego żadnych zmian.
8. Jakie są główne różnice między i-Size i dotychczasowym standardem, ECE R44?
Wszystko wyjaśnia poniższa tabela:
Rozwiązania i-Size | ECE R44-04 | i-Size |
---|---|---|
zderzenie tylne – 30 km/h | 14-21 G; | |
zderzenie tylne – 30 km/h | 14-21 G; | |
zderzenie boczne: początkowe 24 km/h | 13-15G z wpadającymi do wnętrza drzwiami" | |
Podróż tyłem do kierunki jazdy do 15. miesiąca życia | Możliwa podróż przodem do kierunku jazdy od 9. kilograma wagi (ok. 9. miesiąca życia) | Etykieta na produkcie: nie wolno montować przodem do kierunku jazdy do ukończenia 15. miesiąca życia dziecka |
Faza 2: fotelik do 150 cm | boczna ochrona do 135 cm | |
Faza 3 i-Size (w opracowaniu): powrót przypinanych pasami fotelików" | ||
2. półuniwersalne (z podparciem nogą) | ||
3. dopasowane do konkretnego modelu pojazdu)" | Uniwersalny fotelik do samochodu (z nogą i górnym zaczepem) | |
0 – 0+ | ||
0+/1 | ||
1/1-2-3 | ||
2-3" | Bez grup. System oparty na wzroście i maksymalnej wadze podróżującego |
9. Skąd wzięła się nazwa i-Size?
i-Urządzenia uchodzą w powszechnej świadomości za inteligentne, wygodne i przemyślane. Tym właśnie charakteryzuje się nowy standard bezpieczeństwa w przewozie dzieci. Słowo „rozmiar” pojawia się w nazwie, ponieważ to właśnie wzrost dziecka jest kluczowy w doborze określonego egzemplarza – koniec z doborem fotelika na podstawie wieku lub wagi dziecka.
10. Dlaczego przewożenie dziecka tyłem do kierunku jazdy jest bezpieczniejsze niż przodem?
Szyja dziecka dojrzewa wraz z jego wiekiem. Do około piętnastego miesiąca życia, jego kark nie jest wystarczająco rozwinięty, by wytrzymać nagłe przeciążenia wynikające z czołowego zderzenia – relatywnie cięższa głowa będzie trudna do zatrzymania. Wytwarzane siły mogą z łatwością spowodować poważne uszkodzenia małego organizmu. Podróżując tyłem do kierunku jazdy, w przypadku czołowej kolizji głowa jest przytrzymywana przez oparcie fotelika, co diametralnie zmienia rozkład sił, zmniejszając ryzyko obrażeń.
11. Czy pracuje się nad samochodami zgodnymi z i-Size? Jak i-Size wpływa na dopasowanie fotelika do samochodu, czy będą nowe listy pasujących fotelików i kiedy pojawią się w sprzedaży?
Samochody zgodne z i-Size są opracowywane równolegle z fotelikami i już dziś można je kupić. Od 9. lipca 2013 roku branża motoryzacyjna może homologować pojazdy zgodnie z tymi przepisami. Jednak i-Size nie jest obowiązkowym wyposażeniem nowych samochodów, w przeciwieństwie do ISOFIXu.
Jedną z kluczowych zalet prawodawstwa traktującego o i-Size jest to, że w tworzenie przepisów włączyły się koncerny motoryzacyjne. Dzięki temu wszystkie foteliki i-Size będą pasować do każdego samochodu i-Size. W wielu starszych samochodach można używać nowych siedzisk w miejscach z zaczepami ISOFIX.
12. Czy boczne kurtyny i poduszki powietrzne mają wpływ na pasażera podróżującego tyłem do kierunku jazdy w foteliku samochodowym?
Boczne poduszki powietrzne i kurtyny nie mają żadnego negatywnego wpływu na systemy ochrony dzieci, a co za tym idzie – nie przeszkadzają w jeździe tyłem. W niektórych przypadkach bocznych zderzeń, taka dodatkowa amortyzacja może stanowić kolejną warstwę ochronną dla dziecka.
To, co się nie zmienia, to niekorzystny wpływ przednich poduszek powietrznych na przewożone tyłem do kierunku jazdy dziecko w foteliku. Wciąż należy zadbać o ich wyłączenie, gdy dziecko jest przewożone z przodu, na siedzeniu pasażera.
13. Jeśli przewożenie dziecka tyłem do kierunku jazdy przez dłuższy niż dotychczas czas jest bezpieczne, to czy obecnie kupowane foteliki są mniej bezpieczne?
Wszystkie foteliki do przewożenia dzieci, które spełniają wymogi homologacji w starym standardzie są bezpieczne. Ale dziecko, siedzące tyłem do kierunku jazdy, otrzymuje dodatkową ochronę w przypadku czołowej kolizji: ryzyko urazu szyi bądź głowy jest znacząco mniejsze.
14. Dlaczego należy czekać minimum 15 miesięcy przed obróceniem fotelika przodem do kierunku jazdy? Dlaczego nie, na przykład, cztery lata – czyli cały czas eksploatacji pierwszego fotelika i-Size?
Do piętnastego miesiąca życia szyja dziecka nie jest wystarczająco rozwinięta, by wytrzymać gwałtowne przeciążenia związane ze zderzeniem czołowym. To kwestia relatywnie cięższej głowy w porównaniu z masą reszty ciała. Po piętnastym miesiącu życia dziecka, szyja jest wystarczająco rozwinięta, by zwiększyć wytrzymałość na tego rodzaju siły.
Największą korzyścią dla bezpieczeństwa przewożonego w samochodowym foteliku dziecka jest wydłużenie jazdy tyłem do piętnastego miesiąca życia. Dziś zmiana kierunku odbywa się najczęściej już w dziewiątym miesiącu.
Dzieje się tak, mimo, że na rynku dostępnych jest szereg fotelików RWF, zgodnych z normą ECE R44, dla starszych dzieci. Część rodziców nie może znaleźć pasującego modelu do swojego samochodu, część, nie wiadomo dlaczego, uważa, że „dziecko chce już jeździć przodem”.
15. Dlaczego wożenie dzieci tyłem do kierunku jazdy jest znacznie powszechniejsze w krajach skandynawskich niż w reszcie Europy?
Odpowiedzialne za to są różnice kulturowe. W krajach skandynawskich bezpieczeństwo jest głęboko zakorzenione w świadomości społecznej. W pozostałych krajach równie ważne dla rodziców są: komfort i łatwość montażu.
W dodatku rodzice w krajach skandynawskich kupują większe samochody, niż w centralnej i południowej Europie. A ponieważ foteliki przeznaczone do jazdy tyłem zajmują więcej miejsca w samochodzie, to jeden z głównych czynników przemawiających za naszymi wyborami.
16. Dlaczego kryteria zmiany fotelika na większy uzależniono od wzrostu dziecka, a nie, jak dotychczas, od wagi? Dlaczego nie oparto ich na wieku pasażera?
Długość dziecka jest najłatwiejszym do ustalenia kryterium, na podstawie którego można szybko ustalić, czy dziecko mieści się w określonym foteliku. Tej oczywistości pozbawione są pozostałe kryteria: waga i wiek. Ponadto, większości rodziców łatwiej jest zmierzyć dziecko, niż je prawidłowo zważyć.
Dzieci w różnym wieku mogą mieć różny wzrost. Wystarczy spojrzeć na siatkę centylową, by zobaczyć, że różnice mogą być bardzo duże. Dzieci rosną w różnym tempie, i mają w różnych okresach etapy gwałtownego wzrostu.
Ale wiek i waga wciąż mogą stanowić pomocniczy wyznacznik tego, czy dziecko będzie mieściło się w foteliku. Głównym kryterium będzie jednak wzrost. To według niego rodzice będą mogli ustalić, czy dziecko wejdzie w fotelik z danej grupy, i kiedy należy kupić większy.
17. Dlaczego przepisy nie określają minimalnego wzrostu, tylko wiek, ustalając moment przesiadki z jazdy tyłem na jazdę przodem?
Wynika to wyłącznie z obserwacji naukowych, które wskazują, że przeciętnie w tym właśnie wieku dziecko jest wystarczająco rozwinięte by wytrzymać gwałtowne przeciążenia wynikające z czołowej kolizji. Ten rozwój występuje w konkretnym wieku, a nie po przekroczeniu pewnego wzrostu.
Choć jeżdżenie w foteliku zamontowanym tyłem do kierunku jazdy jest rekomendowane do piętnastego miesiąca życia, wielu ekspertów zaleca, by kontynuować je tak długo, jak to możliwe.
18. Dlaczego rodzice zbyt wcześnie zmieniają fotelik na większy?
Właściwy moment na wymianę fotelika
To fakt: rodzice często zmieniają kierunek jazdy (i, co najczęściej za tym idzie, pierwszy fotelik) tak wcześnie, jak to możliwe, bo dzięki temu zyskują możliwość kontaktu z dzieckiem podczas jazdy. Częstym błędem jest dokonywanie tej zmiany w wieku dziewięciu miesięcy, co wynika z błędnej interpretacji danych przedstawionych w instrukcji obsługi – mówi się tam o wadze dziewięciu kilogramów.
Część rodziców uważa także, że dziecko wyrosło ze swojego fotelika, gdy wystają mu stopy na zewnątrz. Tymczasem moment na zmianę siedziska na większe jest wtedy, gdy ze skorupy wystaje głowa.
Opierając się przy wyborze lub zmianie fotelika na wzroście dziecka, rodzice mogą uniknąć pokusy, by wpakować pasażera w większy niż należy – a także nie mają możliwości przedwczesnej zmiany kierunku jazdy.
19. Co to jest ISOFIX?
Komentarzy: 3