Badanie: ustalona pora snu to zbawienie dla mózgu dziecka

3 min.   0   0   Drukuj   Prześlij

sleepykid2

Godzina przed zaśnięciem powinna być czasem wyciszenia. Należy wyłączyć telewizor (lub zabrać tablet), i zapewnić dziecku życzliwy kontakt z rodzicem. Czytanie książki jest jednym z najlepszych sposobów – niezależnie od tego, czy czytają rodzice, czy dziecko, samodzielnie.

Rodzice powinni nauczyć się odczytywać sygnały zmęczenia u dziecka, takie, jak marudzenie, grymaszenie, powolne czy chaotyczne ruchy, marszczenie brwi, i szybko na nie reagować. Niektórzy rodzice nie zwracają na nie uwagi, inni, myśląc, że dzieje się coś niedobrego, zaczynają podawać leki. Tymczasem to, co mówi dziecko, brzmi: „na litość boską, połóżcie mnie wreszcie do łóżka, przecież nie zasnę na podłodze!„.

Początkowo, uśpienie dziecka może zajmować i pół godziny, jednak z czasem procedury robią swoje, a wyuczone wzorce sprawią, że już rozpoczęcie operacji „Sen” będzie skutkowało szybkim jej zakończeniem. Ważne jest także, by nauczyć dziecko samodzielnego uspokajania się – dzięki czemu będzie potrafiło samo zasypiać po wybudzeniu.

Jak zauważają pediatrzy, zbyt zmęczone dziecko potrafi demonstrować swój stan w wyjątkowo zauważalny sposób. Wiele z dzieci, o których mówi się, że są trudne, to takie, których nigdy nie nauczono samodzielnie zasypiać. Efekt tego zaniechania to ich stałe przemęczenie.

Nasze porady do skutecznego usypiania starszego (2+ letniego) dziecka:

  1. Ustal rutynową procedurę zasypiania i trzymaj się jej. Zalecamy opowiadanie bajek lub czytanie książek przed snem, co pomoże wyciszyć dziecko.
  2. Ustal określoną, sztywną porę, o której kładziesz dziecko spać i nie zmieniaj jej pod żadnym pozorem.
  3. Ogranicz dostęp do telewizji, internetów, gier wideo na kilka godzin przed pójściem spać.
  4. Nie podawaj dzieciom napojów z kofeiną.
  5. Naucz dziecko zasypiania bez twojej obecności.
Czy twoje dziecko śpi wystarczająco długo?
  • Noworodek (łącznie z drzemkami) – 15 godzin
  • Niemowlę – do 14 godzin
  • Przedszkolak – 12-13 godzin
  • Uczeń podstawówki – 10-11 godzin

Dziecko, które nie wyrabia powyższej normy snu, nie potrafi poprawnie syntetyzować i przetwarzać wszystkich informacji, które do niego codziennie docierają. A im są starsze, tym większy z tym kłopot.

Już jedna godzina snu mniej powoduje zauważalne efekty. Nie ma znaczenia konkretna godzina, o której kładziesz spać dziecko. To, co jest ważne, to to, by ta pora była zawsze stała.

Poprzedni2 / 2Następny
Dołącz do nas na Facebooku

Michał Nazarewicz

Przede wszystkim ojciec. Dziennikarz telewizyjny (m.in. "Teleexpress", "Panorama"), prasowy (m.in. "Profit", "Focus", "Wiedza i Życie") i radiowy. Wielki fan technologii, gier wideo, zdrowego rozsądku, ekonomii i zaangażowanego ojcostwa. Prowadzi warsztaty dla rodziców podczas konferencji i dla ojców w ramach szkół rodzenia. Dzięki temu, oraz własnemu doświadczeniu, zna zmartwienia - i sposoby na nie - młodych rodziców.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Przeczytaj inne:
Dzień kobiet: 6 awaryjnych prezentów

Czy smoczek szkodzi? [WIDEO]

Tata z Rybnika to nie matka Madzi z Sosnowca! List otwarty tatapad.pl

Zamknij